fredag 29. april 2011

New Zealand, landet for oss, landet for deg! . . og Samoa

Wow, New Zealand var et FANTASTISK land! Da vi fikk bilen vår i Christchurch, hadde vi 3 herlige uker foran oss. Vi dro ikke helt inn til Christchurch (pga jordskjelvet) så vi kjørte egentlig straka veien til Lake Taepo. Ja, etter litt venting. Vi brukte en del tid på å finne veien til hovedgata (hehe) og når vi først hadde funni den, så begynte radiatorlampa å lyse, så vi ble stående 3 timer å vente på den. Men omsider kom vi oss av gårde, og førsteinntrykket var AWESOME.

Vi hadde en fantastisk rute på sør- øya, og ankom action-byen Queenstown etter noen fine dager med roadtrip. Detta var tydeligvis byen for action og støy! Vi dro ned til infosjappa og fikk raska med oss det som var av brosjyrer og informasjon. Etter mye "om" og "men" og "kanskje" og "vet ikke" og "mye mulig" ble vi enige om Swing og helikopter, som vi sku gjøre i Queenstown. Det er så mye å velge, men alt er jo spinndyrt for to stakkars backpackere, så prioritering var noe vi fikk greisen på. Selv om det gjør vondt i hjerterota av å ikke velge alt det andre:)

I New Zealand var det også ganske kaldt, så vi dro på Warehouse og kjøpte fleece og luer og ullundertøy. Det så rimlig bra ut med ullundertøy, fett hår og campingbil . .. "Jæjæ, Gunnær, skæ vi skiftæ æksjen under bil'n nå, ell skæ vi vænte te a Magda kjem med trækkern?" Sånn gikk praten de første dagene. . og gøy var det:)
Etter Queenstown dro vi til Fiordland Nasjonaltpark og gikk en fjelltur der, før vi dro nordover igjen. Kjempe flott, med Ringenes Herre-skog først, og norske, mektige fjell når du fikk utsikt, på toppen.

Neste stopp var Wanaka, og der fikk Magda. . eller, Hedda, hoppa i fallskjermen sin (endelig). Og det var S-Y-K-T!:)

Senere rulla vi oppover til neste topptur, og der var fjellene enda høyere og mektigere. Og FOR en natuuuur!!! Helt sinnsykt! Bare 2000-metere i område, og sol og fint vær. <3

Etterpå rakk vi en liten tur innom Abel Tasman- nasjonalpark, før vi tuta oss videre til nord- øya. Her kjørte vi gjennom storbyen Wellington og rett til vulkan-område Tongario, hvor Ringenes Herre "Mount Doom" er spilt inn. Det var rått å leike Frodo og Sam oppover løssteinene der, og i og med at Marte var litt høyderedd, vurderte vi Sam- metoden, at jeg (Hedda) sku bære Marte (Frodo) resten av veien. Det ble ikke no av..
Vi traff forresten to eldre (ringenes) herrer fra USA som joina oss på turen. De hjalp oss med bilen når den klikka da vi kom hjem fra turen. -Ja, det er jo forresten en episode å fortelle om. .

. . . Bilen vår var jo ikke akkurat av typen du ser i Fast and Furious, men den hadde da funka rimelig greit i løpet av turen, se bort ifra non skavanker. MEN plutselig, etter å ha kjørt knappe 5 km langs landeveien, lyste ALLE lampene på dashbordet og radiatorvannet kokte under passasjersetet, hvor Marte satt. Vi fikk lirka oss inn på sideveien for å sjekke problemet. Og det var her det hele starta. VI ble taua inn til nærmeste tettsted, og ble der til dagen etter. Og, etter mye ringing, og klaging og venting og hutring, ble vi omsider taua til Taupo, hvor det fantes et. . . wait for it. . bilverksted! Der fant de ut at motoren var kokt, og at det var noe de tydeligvis aldri hadde sett før (hvertfall ikke i Happy Campers. . - ÅÅÅÅh, nei)
Etter mye krangling om det var vår feil eller ikke, fikk vi etterhvert ei campinghytte å sove i til dagen etter, da vi skulle få vår nye bil. .
Jah, vår nye bil. . En GEDIGEN kasse med dusj, do og en svær dobbeltseng. Det gjorde oss ikke akkurat til noen mindre harrye campingturister. (vi la faktisk merke til folk som lo når vi sleit litt med å parkere monsteret)

Uansett.. Vi kom oss til Hamilton der vi skulle besøke Sina. Og der ble vi til hu sku ha ferie. Så var det bare straka veien til Auckland, hvor vi leverte bilen så fort vi kunne. Så var det problemet over:) To refund senere, satt vi på flyet, på vei til Samoa.

Samoa, en random sydhavsøy, mellom USA og New Zealand. Men DÆVEN for et sted! Havet er så klart at du kan telle tær fra 20 meter. Sola steiker som aldri før og rundt omkring er det bare folk fra Samoa, IKKE Europa, og det ser man sjelden! Denne herlige uka brukte vi på å spise, tæne, trene, sove. Og spise, tæne, trene, sove. Og noenganger spise, tæne, trene og sove.. Jada, vi ble litt lei og var meget klar for Samoa etter en ukes opphold. Vi var klare for shopping, rett og slett! Og en by. En storby!

LA er større enn forventa. . Det er EKSTREMT! Vi var på flyplassen og måtte bestemme oss for et sted å bo med det samme, så da valgte vi bare Venice. Det var visst der de harde "gjengene" holdt til det. Jada, det var ei interessant kveld og natt, som raskt utvikla seg til sted og hotell-bytte. Og nå er vi i Santa Monica, tidenes place! Ja, her er det trivelig! Og nu shoppes det for alle håra, før vi skal hjem til sommern i Norge!

Detta er siste innlegget, beklager treig oppdatering altså, nok engang! Menne, ja.. Bedre seint enn aldri, væ?